28 czerwca 2025 roku w życie weszły nowe przepisy unijne dotyczące dostępności cyfrowej. Zmiany wprowadzane przez Europejski Akt o Dostępności (EAA) obejmują szeroki zakres usług i produktów cyfrowych od stron internetowych i aplikacji po e-commerce, media, bankowość i sprzęt elektroniczny. Choć dla wielu firm oznacza to konieczność zmian, dla branży marketingowej to szansa, by wejść na wyższy poziom jakości i dotarcia do klientów. W świecie, gdzie wszystko jest „online”, dostępność przestaje być dodatkiem - staje się standardem, a często także wyróżnikiem.
Czym w takim razie jest dostępność cyfrowa? Dostępność ta oznacza projektowanie stron, aplikacji i treści w taki sposób, aby mogły z nich korzystać wszystkie osoby również te z niepełnosprawnościami (np. wzrokowymi, słuchowymi, ruchowymi, poznawczymi), osoby starsze czy użytkownicy z tymczasowymi ograniczeniami. Jednym z głównych standardów, na którym opiera się Europejski Akt o Dostępności, są wytyczne WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines), opracowane przez W3C. To zestaw technicznych i projektowych zasad, które pomagają tworzyć dostępne treści online. WCAG 2.2 opiera się na czterech kluczowych filarach:
-
Postrzegalność: użytkownik musi móc odczytać i zrozumieć treść (np. kontrasty, tekst alternatywny, napisy);
-
Funkcjonalność (operacyjność): użytkownik musi móc poruszać się po stronie (np. za pomocą klawiatury, przycisków dostępu);
-
Zrozumiałość: treść i sposób działania strony muszą być czytelne (np. prosty język, przewidywalność nawigacji);
-
Solidność (kompatybilność): treść powinna być poprawnie odczytywana przez technologie wspomagające (np. czytniki ekranu).